26. tammikuuta 2015

Saako kaupasta varastaa?

"Meidän Pirkolle tuli kauhee jano, niin annoin sen juoda tän tripin, mä maksan tän tyhjän pakkauksen"

EI, EI, ja vielä kerran EI!
Törmäsin eilen keskusteluun, jossa kysyttiin, että antaako joku lapsen (tai tekeekö näin itse) syödä tai juoda kaupassa, kaupan tuotteita maksamatta niitä ensin. Oletin, että tää on ihan selvä juttu kaikille aikuisille, eli että näin ei toimita. Ei missään nimessä avata yhtäkään ostosta ennekuin sen on maksanut. Yllätyin suuresti kuinka moni ihan tosissaan antaa lapsensa avata ja syödä esim. tripin tai banaanin. Mä olen sitä mieltä, että siihen asti kun tavarasta ei ole maksettu, on se kaupan omaisuutta ja näin ollen pakkauksen avaaminen, banaanista haukkaaminen tai tripin juominen on rikos, varkaus. Asiaa voi koittaa puolustella vaikka millä, kuten; mielummin annan lapselleni sen omenan kun häiritsen muiden asiakkaiden kaupassakäyntiä, kun lapseni huutaa nälkäänsä. Kuka menee ruoka-aikaan kauppaan? Ja jos se on välttämätöntä, niin kukaan ihminen ei ole vielä päivässä, saati parissakymmenessä minuutissa kuollut nälkään tai janoon.
Vaikka ihmisella olisi joku sairaus, kuten diabetes ja sokerit heittelee, niin mä en suostu hyväksymään sitäkään syyksi limupullon avaamiselle ennen kuin se on maksettu. Jokainen ihminen osaa sen verran pitää itsestään huolta, että ottaa evästä mukaan kotoa, syö ne ennen kuin menee ostoksille kauppaan tai käy sieltä kaupassa ostamassa sen yhden banaanin, syö sen kaupan ulkopuolella ja menee jatkamaan ostoksia, kun on hoidettu ne sokerit kuntoon tai se nälästä huutava lapsi saanut sen hedelmänsä tai mehunsa.
Mun mielestä on edesvastuutonta opettaa lapselle, että se on ok avata tuotteita kaupan sisällä. Niin ei vaan toimita. Ja pahin on juuri se, että lapsi huutaa ja sen takia annetaan sille jotain syötävää, että tämä pysyisi hiljaa kauppareissun ajan. Nämä pienet säännöt ja käytöstavat opettavat pienemmässä mittakaavassa lapselle noudattamaan lakia. Mitäs jos mä vaan haluaisin tuolta pihalta jonkun toisen auton ja itkisin tahtoni läpi? Onhan mun saatava se, koska muuten pahoitan mieleni. 

Mä oon kerran ollut mun ystäväni kanssa kaupassa (tunnistat kyllä itsesi :D) ja hän avasi vesipullon ennenkuin maksoi sen. Sanoi vaan "mä kuolen muuten" ja avasi sen. Mä en oo varmaan ikinä hävennyt niin paljon ja menin ihan paniikkiin, koska mulle on pienestä pitäen opetettu, että niin ei tehdä, se on varastamista. Niin kauan kun siitä ei ole maksettu, on se kaupan. Kassan jälkeen voit tehdä ostamallesi tavaralle ihan mitä itseäsi huvittaa.
Jos mä näen kaupassa jonkun toimivan näin, avaavan jonkin tuotteen ennen maksamista, en koe kuitenkaan tarvetta mennä läksyttämään tätä ihmistä, saatan katsahtaa sivusilmällä kyllä. Mutta siinä vaiheessa kun mun lapseni multa tulee kysymään miksi Pirkko-Petteri sai avata karkkipussin kaupassa tai syödä omenan, mutta hän ei saa, aion kertoa ihan kuuluvalla äänellä, että se on varastamista jos jonkun tuotteen avaa, ennenkuin se on maksettu, siksi me emme toimi näin, koska me noudatamme hyviä tapoja, emmekä ole varkaita.
Jos siellä vielä on ihmisiä ruudun toisella puolella jotka näin toimii, niin lopettakaa! Vaikka poliisit ei teitä kiinni tulisi ottamaan niin se on älyttömän noloa ja hyvien käytöstapojen vastaista. Kukaan ei kuole kauppareissun aikana vaikka ei sinne menisikään aterioimaan. 

Ja valakaa muhun uskoa etten oo ainoa joka asian näkee näin?

Käykää myös lukemassa Sallan kirjoitus samasta aiheesta TÄÄLTÄ

19 kommenttia :

  1. Joo mä luulin et kaikki olis mun kanssa samaa mieltä kun avasin keskustelun :D ja siis avasin aihetta toisessa ryhmässä ja siellä olin vielä yllättyneempi. Mutta joo oon sun kanssa ihan samaa mieltä ja ehdoton tässä asiassa!! Hyvä teksti! (Y) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sullaki on hyvä teksti! Ja toivoisin et muutkin olis yhtä ehdottomia tän asian kans ku me, mut näköjään meitä mahtuu moneen junaan :D

      Poista
  2. WORD! Oon täysin samaa mieltä!

    VastaaPoista
  3. :DDD Tavallaa naurattaa,mut toisaalta hävettää.. En iki maailmassa enää kehtais toimia tolla tavalla! Liekö joku teini-angsti "teen mitä haluun" vaihe vai sitten se juurikin kotoa tullu malli. Me saatiin pienenä kyllä juoda ne pillimehut tai syödä banaanit kaupassa ja laittaa tyhjänä hihnalle *kuolen häpeään*. Mutta ehkä musta on tullu aikuinen, ku ajattelen et never ever again! Mä en uskalla edes lehteä selata ennenku se on maksettu! Ja oonki aina ihan paniikissa jos Aku selaa auto lehtiä ja miettii minkä ostais.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haahh ihana :D onneks et enää tee niin ettei tuu noloi ylläreit sunkaa kaupassa :DDD tiiätsä jotkut myyjät tulee sanoo kaupassa jos selaa lehtiä että tämä ei ole mikään kirjasto, että ole hyvä ja maksa lehti ja selaa sitten :D et varotus vaan Akulle :D

      Poista
    2. No niin voi tulla! Siks en uskallakkaa kattoo, ku ehkä nopee kannen ja sit vaan kassalle! xD

      Poista
  4. Itse en ehkä ihan noin ehdoton ole, vaikka tosiaan olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, ettei kaupassa napostella ja juoda mitään. Oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen.
    Diabeetikkona tosin voin sanoa, että ne tilanteet ei aina ole niin ennalta-arvattavissa, että "syöt sen hedelmän ennen kuin menet kauppaan". Jos verensokerit on hyvällä ja sillä tasolla millä kuuluu, se humpsahdus liian mataliin arvoihin saattaa hyvinkin tapahtua juuri kesken sen hektisimmän kauppareissun, vaikka ne sisään astuessa olisivat siis vielä ihan hyvät. Näissä tilanteissa mulla itsellä on kyllä aina mukana laukussa jotain mehua/banaania/tms. ja sen kyllä siellä kaupassa syön ihan hyvillä mielin sillä onhan se kuitenkin mun. Tosi huonossa tilanteessa ei välttämättä myöskään ole aikaa alkaa odottelemaan pääsyä kassajonoista, joten se mehu on vaan yksinkertaisesti pakko juoda. Mutta tässäkin tosiaan on se, että pidän mieluummin omat "eväät" mukana kuin napsin kaupan hyllyiltä mitään etukäteen. Toki äärimmäisessä tilanteessa voisin tehdä niinkin.
    Mutta siis pointtisi oli kyllä ihan hyvä, en mäkään söisi tai antaisi lapsen sitten isompana syödä ensin maksamatta ihan saan siksi, että sattui nyt vähän hiukomaan kesken reissun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo on täysin eri asia olla omat eväät mukana, kuin ottaa kaupan tuotteita ennenkuin on niistä maksanut :)

      Poista
  5. Mää oon ihan yhtä ehdoton!!! Tääääääysin samaa mieltä enkä iki maailmassa antaisi lapsen avata kaupassa mitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että on muitakin jotka on samaa mieltä mun kanssa asiasta :)

      Poista
  6. Itse en avaa mitään kaupassa. Muistan hyvin kun olin pieni ja mummoni kanssa kaupassa. Hän avasi suklaapatukan kaupassa ja antoi sen syödä (jännä kun entinen kauppias on itsekin). Tästä puhuin äidilleni innoissani, joka sitten sanoi että se on varastamista. Kyllä nolotti jo silloin!

    Diabeteksen suhteen ehkä olen eri mieltä, mutta mielestäni silloin voi myös kassajonossa sanoa että tilanne on tämä voisinko maksaa tämän tässä välissä. Mutta ainahan tilanteita tiedä tai voi ennakoida. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole koko eläissäni ikinä avannut yhtään mitään kaupan tavaraa ennenkun sen olen maksanut ja voin uskoo että on hämmentävää jos joku opettaa lapselle toisin :)

      Mä tahdon uskoa että jokainen ihminen joka sairastaa diabetesta pitää itsestään ja sairaudestaan huolta sen verran että pitää sitä omaa evästä mukana, eikä turvaudu siihen että kaupasta voi ottaa ja avata ennekun on maksanut ja jos näin ei ole, niin mua huolettais enemmän ne diabeetikot autojen ratissa, pitkän matkan päässä kaupan tavarasta ja sokerit laskeekin yhtäkkiä. Joten aina omaa evästä on oltava mukana! :)

      Poista
  7. Niinku mä jo sun instaaki kommentoin nii muuten oon samaa mieltä ehottomasti sun kanssa paitsi ton diabeteksen suhteen :D Joo tottakai munki mielestä sitä sairastavien ihmisten pitäis kantaa esim- siripirejä hätävarana mukana, mutta esim. ei mun pikkuveli niitä enää kyllä kanna.. Onneks kuitenkin nykyään tunnistaa sen kun taju meinaa lähtee. Ja just kerran kaupassa huomasin kun Josku oli jotenkin outo ja vähän kalpee ja sit sanoki et kohta lähtee taju - ja oli siis mun mukana kaupassa auttamassa, eikä voinut tietää miten kauan mulla menee (heh...) ja sillon mää sanoin et ottaa äkkiä jonku patukan että mää selitän kassalle, ja meinasin itseasiassa mennä kysymään luvankin! :D Koska kassoilla oli ihan järkyttävät jonot ja mulla oli vielä ostoksia tekemättä, ja oon nähnyt kun mun pikkuveli on saanut sen kohtauksen ja sätkinyt maassa kun sokerit on mennyt liian alas, enkä enää ikinä haluu nähä sitä. Mutta joo Josku ei kehdannut patukkaa ottaa maksamatta (propsit hälle) joten lähetiin sit kiireen vilkkaa pois kaupasta :D Mutta just siis tommosissa tapauksissa mä sen ymmärrän, mutta muuten en - sairaudet kuitenki on mun mielestä eri asia.

    Mutta arvostan kuiteki että opetat Limpullekki noin! Kauheeta kun lapset tottuu et kaupas voi syödä tuotteita ennen kun on ne maksanut, koska oli nälkä - mitä jos tilillä ei oliskaan rahaa tms?
    Btw, sun mielipide on yhtä oikee ku munki - jokaisella saa olla oma mielipide:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ettei sun veljelle käynyt sitten pahemmin :) Tiedän meinaan itse ton tunteen kun taju meinaa lähteä, nykyään sitä tapahtuu monta kertaa päivässä ja sen takia en liikukkaan missään yksin vaan yleensä äidin tai Nicen kanssa. Mutta siis joo tiedän ettei ihmisillä ole mahdollisuutta pitää saattajaa aina mukana jne :) Mä oon siks niin ehdoton tässä asiassa, koska mun veljet on olleet pieninä tosi sairaita. Viettäneet viikkoja osastolla ja niiden sairaudet on olleet niin iso osa mun elämää että oon tottunut siihen että aina mukana kannetaan esim lääkkeitä ja ensiapu tarvikkeita. Mulle se on itsestäänselvyys että jos astun ovesta ulos niin on mulla mukana vähintään jotain syötävää, varavaatteet ja vaipat Limpulle, laturin puhelimeen ja joskus pakkaan myös itselleni varavaatteet. Mä oon kovin tarkka ja pedantti ihminen tällaisissa asioissa niin en osaa nähdä tilannetta missä mun äiti saisi esim. astmakohtauksen sen takia ettei ole lääkettä mukana, koska niin se vaan on aina mun koko elämäni mennyt että musta on tehty tarkka ja huolellinen ihminen :)
      Pidän sairauksia niin vakavina asioina ettei nioden kanssa voi lähteä yhtään riskiä ottamaan :)

      Poista
  8. Mä olin joskus 12 vuotiaana kaupassa mun Ruotsissa asuvan tädin kanssa ja järkytyin suuresti kun hän avasi hyllystä ottamansa limsa-pullon kaupan käytävällä ja otti siitä hörpyn! :D Mulle ei ole tullut edes koskaan lapsena mieleen että kaupassa voisi syödä jotain tuotteita ennen ostamista, ja tämä mun viisikymppinen tätini (ilman diabetes-taustaa yms ;)) teki näin! Aion pitää myös huolen siitä että mun lapset eivät koskaan edes saisi päähänsä tehdä samoin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi ei :D mäki olisin järkyttyny, ja onneks mun seurassa kukaan (muu ku tää mun yks kaveri silloin kerran) ei oo availlut tuotteita ennen maksamista :D

      Poista
  9. Tää juttu tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus nykypäivänä. Meidän perhe on OIKEESTI saanu monen monta kertaa kassatädeiltä kiitokset kun ollaan sanottu lapsille että "avataan vasta kun ollaan maksettu". Itsekin kassalla työskennelleenä ei ole mukava vetää niitä kuolaisia karkkipapereita tai puoliksi syötyjä jogurtteja kassasta läpi. Kävipä kerran niin että yhden äidin kortti ei ollutkaan mukana ja piti lähteä kotoa asti sitten hakemaan. Muksu oli tietty kerenny vedellä jo puolet jätskistä. Siinä vaiheessa ymmärsi tämä äiskä olla vähän nolonakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No vähänkö noloa! Tän postauksen kirjoittamisesta on vähän päälle kaks vuotta ja meidänkin perhe on kasvanut kahdella lapsella, ja edelleen oon ihan samaa mieltä, eikä vieläkään ole tullut tilannetta vastaan jossa olisin joutunut avaamaan kaupassa jonkun tuotteen :D

      Poista